Multidisciplinair onderzoek
- Verwijzing
- Aanmelding
- Onderzoek
- Interdisciplinair overleg
- Bespreken verslag + advies
- Begeleiding
- Opvolging
- Aanmeldingen
De vraag tot diagnostisch onderzoek gebeurt op eigen initiatief of op basis van een doorverwijzing via een arts (huisarts, kinderarts, neuroloog, psychiater e.a.), een psycholoog, de school, het centrum voor leerlingenbegeleiding (CLB) of andere hulpverleners.
Bij een vraag naar multidisciplinair onderzoek wordt het kind geëvalueerd vanuit verschillende disciplines: psychologisch, logopedisch en/of kinesitherapeutisch. We starten steeds met een intakegesprek waarbij we proberen een beeld te vormen van de algemene ontwikkeling van het kind of de jongere. We brengen de gesignaleerde problemen in kaart. Indien nodig wordt toestemming gevraagd voor het opvragen van medische, psychologische en/of schoolse gegevens. Er worden screenings- en observatielijsten meegegeven.
Afhankelijk van de aanmeldingsvraag en de verzamelde informatie wordt het onderzoek gericht op taal, motoriek, intelligentie, concentratie, sociaal-emotionele beleving, schoolrijpheid en/of schoolvorderingen. Indien nodig verwijzen we door naar gespecialiseerde artsen voor verder medisch-klinisch, neurologisch of psychiatrisch onderzoek.
Tijdens het interdisciplinair overleg worden het dossier en de onderzoeksresultaten besproken. Aan dit overleg nemen alle betrokken therapeuten deel.
Er wordt eveneens uitgestippeld welke prioriteiten gelegd worden en hoe de hulpverlening georganiseerd kan worden. Enerzijds wordt bepaald of het aangewezen is door te verwijzen naar een gespecialiseerde hulpverlener zoals een logopedist, een psychomotorisch therapeut, een kinesist of een psycholoog. Anderzijds wordt nagegaan welke rol de omgeving kan spelen in de behandeling. Zo worden (wanneer relevant) concrete pedagogische en didactische adviezen gegeven aan de ouders, de leerkracht of de individuele therapeut die instaat voor de begeleiding van de leerling.
De uiteindelijke keuze over de te volgen weg berust bij de ouders.
Na de afronding van het onderzoek is er een gerichte schriftelijke en mondelinge verslaggeving aan de ouders en/of betrokkene. Er wordt geprobeerd om de gestelde vragen te beantwoorden. Vervolgens worden een aantal oplossingen voorgesteld en besproken.
Elk kind ontwikkelt zich op een eigen, unieke manier en dus is ook elk probleem anders. Omwille van deze reden gaan we op zoek naar de begeleiding/de therapie die het meest geschikt is voor het kind in kwestie. Tijdens deze begeleiding werken we dan ook doorgaans in een één-één situatie met het kind, zodat we kunnen individualiseren en differentiëren. Voor logopedische en kinesitherapeutische behandelingen is een tegemoetkoming voorzien door het ziekenfonds. Voor psychotherapie is de mate van terugbetaling voorlopig afhankelijk van de aanvullende verzekering binnen uw mutualiteit.
Soms kan een follow-uponderzoek na verloop van tijd noodzakelijk zijn om de ontwikkeling te evalueren en de behandeling waar nodig bij te stellen.
natalie@flinkteam.be of 0486/58 25 71